slideslideslideslide

Novinky

CESTA K POVOLANIU: Aj majstrovi sveta v robotickom futbale učarovali v detstve smetiari

4.4.2018

V detstve mu učarovali smetiari aj športovci, no po zoznámení sa s jedným z prvých počítačov Atari bolo jasné, že mladý chlapec raz bude programovať.  Dnes pôsobí na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach, kde pracuje na Katedre robotiky. Viackrát sa stal majstrom Európy v robotickom futbale, až napokon si v roku 2010 odniesol aj titul majstrov sveta. Marek Sukop.

cesta k povolaniu, robotický futbal, Marek SukopPrečo chce každý chlapec byť smetiar?
Mne učarila jednoduchosť práce so smetiakmi a najmä to, že najťažšia a najšpinavšia činnosť sa vykonáva automaticky – potiahnutím páky na boku smetiarskeho auta. A voziť sa zároveň zvonku na aute bola tiež frajerina.

Kto bol Vaším najväčším detským vzorom?
Samozrejme, otec elektrikár. Čo zapojil, to išlo, svietilo, blikalo a niekedy aj zadymilo.

Je možné ešte aj v dospelosti nasledovať svoje detské vzory?
A prečo nie? Len pri tom dospievaní zistíte, že nie je to až taká „dokonale rozprávková bytosť“, ako sa vám videla zdola.

Potrebuje mládež vzory – „príklady dobrej praxe“? Koho by ste dnes študentom odporučili?
Odporúčam vzory, ktoré poznám zo svojho okolia (väčšinou kolegovia). Ide tu najmä o pracovitosť, ako aj schopnosť riešiť problémy.

Ako ste Vy našli svoje povolanie? Čo Vám pomohlo?
Bolo mi to dané zhora, alebo niekto by povedal, že to takto vyšlo.

Čím Vám učaroval počítač ATARI?
V prvom rade hrami, no a po zunovaní hrania sa (cca pol rok). Zrazu som zistil, že ak do počítača napíšem nejaké príkazy v sekvencii, tak on spraví to, čo som chcel. Podobalo sa to na ten automat so smetiakmi, ale činnosť práce som mu udal ja.

Kedy prišlo definitívne rozlúčenie sa so smetiarstvom, či športom, a rozhodnutie pre programovanie? 
So športom ako takým som sa nerozlúčil nikdy, pretože, ak chcete prevetrať hlavu a zabudnúť na stres, tak neexistuje nič lepšie. Čo sa týka toho programovania, tak prakticky od čias ATARIčka (7.ročník ZŠ) som postupne zvyšoval náročnosť mnou vytvorených programov.

Venujete sa robotike. Čo je Vaša špecializácia? Na čo sa v tejto širokej oblasti zameriavate?
Som síce „robotik“, ale viac aplikácií mám v praxi takých, ktoré sa týkajú automatizácie a automatického merania. V robotike sa skôr venujem mobilnej robotike a pohybu robotov v priestore.

Cítiť Slovensko v oblasti robotiky celosvetovo, alebo sme malá krajina, ktorá neprináša do tejto sféry nejaké poznatky, či inovácie?
Slovensko je cítiť, ale je nás málo. Čiže, vo svete je množstvo ľudí, ktorí udávajú smer v robotike, no Slovensko má niekoľko zaujímavých ľudí aj firiem, ktoré svetovej robotike čosi dali.

Existuje rozdiel medzi povolaním a zamestnaním? Vy ste zamestnaný, alebo „povolaný“? 
Aj jedno, aj druhé. Láska-neláska, bez pláce by som to určite nerobil, veď mám rodinu. Na druhej strane mohol by som mať oveľa viac (ako počúvam ľudí zo svojho okolia). Z tohto pohľadu to robím najmä preto, že ma to baví a pre mňa je to tak trochu hranie sa.

Ak nechceme zaspať dobu, tak technika je dôležitou oblasťou, ktorej je potrebné venovať pozornosť.

Je nejaké zamestnanie, ktoré by ste nechceli, či nemohli robiť?
Jednoznačne lekár, prípadne chirurg. Som veľmi citlivý na ľudské osudy, ktoré sú spojené z nevyliečiteľnými chorobami, či nejakou tragédiou. Preto dávam klobúk dolu pre ľuďmi, ktorí toto dokážu robiť a zároveň si zachovať svoju ľudskosť.

Existuje aj niečo ako (vedecký) úspech? Čo považujete za svoje pracovné – i osobné – úspechy?
Vedeckým úspechom by som nazval napr. nájdenie lieku na rakovinu. Mojím osobným úspechom je môj rodinný život a každá radosť s mojimi blízkymi. Pracovné úspechy sú strohé: dosiahnutie úspechov v robotickom futbale na medzinárodnej úrovni, a taktiež každé nasadenie mnou navrhnutého zariadenia do praxe, považujem za úspech v práci.

Eductech sa – zo svojich skromných možností – snaží podporovať technické vzdelávanie na Slovensku už od základnej školy. Napriek tomu, že sa hovorí veľa o význame (napríklad) techniky aj pre budúcnosť, na školách išiel tento predmet do úzadia. Je dôležité podporovať nielen humanitné, ale aj prírodovedné či technické vedy? Ako vyvážiť „školský rozvrh“?
Ak nechceme zaspať dobu, tak technika je dôležitou oblasťou, ktorej je potrebné venovať pozornosť.